Pressmeddelande – Erica Pershagen ny VD för Säker Skog

2024-10-07

Ny VD för Säker Skog:
“vi ska vara medvetna om riskerna och arbeta aktivt för att minimera dem”

Erica Pershagen

Årligen omkommer mellan fem och tio personer vid skogsarbete och flera skadas. Säker Skogs verksamhet syftar till att öka säkerheten för de som arbetar med röjsåg, motorsåg och fyrhjuling i skogen. Antalet olyckor behöver minska, framför allt allvarliga sådana och dödsolyckor och anställningen av en ny VD är ett viktigt steg på vägen mot detta.

– Säker Skogs arbete är så viktigt för alla som jobbar med röjsåg och motorsåg eller transporterar sig med en terränghjuling. Alla behöver komma hem oskadda. Som ny VD kommer Erica att förädla och utveckla verksamheten, säger Gunilla Kjellsson, ordförande Säker Skog.

I rollen som VD kommer Erica med sitt starka engagemang även driva vidare Säker Skogs kvalitetssäkring av examinationer och dokumentation, för att garantera hög standard och säkerhet i arbetsmiljön för de som jobbar inom det småskaliga skogsbruket.

• För mig är skogen en plats för återhämtning, ett arv att förvalta och en plats att umgås med nära och kära. Riskerna i skogen finns alltid där, det kommer vi inte ifrån. Vi ska vara medvetna om riskerna och arbeta aktivt för att minimera dem. Jag anser att arbetet som Säker Skog genomför är livsviktigt och något som jag vill vara en del av, säger Erica Pershagen, tillträdande VD Säker Skog.

Erica tillträder tjänsten den andra december i år.
Läs intervju med Erica här.

Välkommen att kontakta:
Gunilla Kjellsson ordförande Säker Skog, gunilla.kjellsson@lrf.se, 070- 58 96 602
Erica Pershagen, VD Säker Skog, 073-80 55 702

Säker Skog samägs av Lantbrukarnas riksförbund (LRF) och de tre skogsägarföreningarna Norra Skog, Mellanskog och Södra skogsägarna. Säker skogs verksamhet syftar till att öka säkerheten för de som arbetar med röjsåg, motorsåg och fyrhjuling. För mer information: www.sakerskog.se.